Joskus nappaamme kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun työskentelemme uusien, innovatiivisten ratkaisujen parissa. Kuka olisi uskonut, että polttoaineen säästämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi tehty uudistus osoittautuu niin hyväksi avuksi myös työympäristön ja -turvallisuuden parantamisessa? Svevian aloite toi mukanaan meille Trysil RMM:lle joitain yllätyksiä, upouuden ratkaisun ja monia hyödyllisiä kokemuksia!
Tulevaisuuteen suuntaava pyyntö
Teillä ja muilla liikennepaikoilla tehdään töitä päivittäin kaikkialla maailmassa. Yksi prosessin viimeisistä vaiheista on viivojen ja merkintöjen maalaus. Se on vaativa tehtävä, jossa työntekijät altistuvat vaaroille työskennellessään teillä tai muissa paikoissa, joissa on paljon liikennettä. Työpäivä on usein pitkä ja työntekijät joutuvat kohtaamaan monia ulkoisia rasituksia, projektin valmistumiseen liittyviä vaatimuksia sekä epäsuotuisia työaikoja. Lisäksi työntekijät työskentelevät jatkuvasti käynnissä olevilla, suurilla koneilla, ja juuri tähän asiaan Svevia halusi parannusta.
Löytyisikö ratkaisu, jonka avulla tiemerkintäautojen ei tarvitsisi käydä tyhjäkäynnillä ja voitaisiin vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä?
Aluksi keskityttiin autoihin, jotka pysäytetään maalauksen ajaksi. Niitä käytetään yleisesti parkkipaikoilla, suojateillä tai muissa suurille alueille tehtävissä merkinnöissä. Näitä ajoneuvoja käyttää yleensä kaksi henkilöä, jotka työskentelevät usein samanaikaisesti laajoilla alueilla.

Annetaan aurinkopaneelien tehdä työt
Kenth Gulbranson Sveviasta kertoo heidän käyttävän paljon resursseja kasvihuonekaasujen kokonaispäästöjen vähentämiseksi, mutta pyrkivän myös yleisesti pienentämään hiilijalanjälkeä luonnon ja ympäristön kokonaiskuormituksen kannalta. ”Kun maalaamme käsin, maali ja välineet on pidettävä lämpimänä. Tämä tehdään pitämällä maalisäiliö jatkuvasti pyörimässä ja liikkeessä, ja tähän asti se on tehty auton moottorin avulla. Tämä ei ole kovin kestävää, joten haasteemme Trysil RMM:lle oli tutkia mahdollisuutta hoitaa tämä prosessi sähköllä auton katolle asennetuista aurinkopaneeleista!”
Ja niin tehtiin.
Muutaman testauksen jälkeen auton katolle asennettiin viisi 360 W aurinkopaneelia sekä neljä 220 Ah akkua. Yhdessä nämä tuottavat tarpeeksi sähköä pitämään maalin lämpimänä ja auton toiminnassa yhtäjaksoisesti 10 tunnin ajan. Mutta kukaan ei ollut ajatellut, mitä tapahtuisi, kun he alkoivat käyttää autoa.
Parempi työympäristö
Ilmeinen polttoaineen säästö ja päästöjen vähentäminen olivat tietysti jo itsessään tarpeeksi hyviä syitä lähteä tähän hankkeeseen, mutta kukaan ei arvannut, että se parantaisi merkittävästi myös työntekijöiden työympäristöä. Joka tapauksessa, koska auton ei enää tarvinnut olla tyhjäkäynnillä, siitä tuli hiljainen. Täysin äänetön!
“Työntekijämme olivat todella yllättyneitä suuresta erosta!” Gulbranson on edelleen hämmästynyt siitä, mitä tämä oikeasti tarkoittaa työntekijöiden kannalta. “He ovat saaneet kokonaan uudenlaisen työympäristön, joka rasittaa heitä paljon aiempaa vähemmän nyt, kun heillä ei enää ole moottorin ääntä jatkuvasti taustalla, ja se on myös antanut heille paljon turvallisemman arjen!”
Kun yksi ääni katoaa, on mahdollista kuunnella muita asioita. “Nyt he kuulevat ja rekisteröivät ympärillään olevan liikenteen paljon paremmin, minkä vuoksi heillä on paljon turvallisempaa työskennellä.”
Lisäksi kestävän kehityksen näkökulmasta tämä tuo mukanaan ulottuvuuden, jota ei osattu ajatella; on sosiaalisesti kestävää parantaa työympäristöä, mikä puolestaan vähentää stressiä ja sairauspäiviä sekä lisää yleistä hyvinvointia. “Epäilen, että tämä uusi innovaatio on tullut jäädäkseen!”, päättää Gulbranson paljastaen, että he ovat jo tilanneet kaksi uutta autoa.
Tämän parempaa todistusta on vaikea saada!

